Skupina ABBA nikdy v bývalém socialistickém Československu nevystoupila. Přesto tu s námi byla. Lidé její hudbu milovali, tančili na ni na diskotékách, kupovali její desky a kazety, chodili do kina na ABBA ve filmu a věšeli si na stěny její plakáty. Příběh slavné švédské skupiny se spojil s příběhy bezpočtu lidí a ovlivnil jejich životy. Pro řadu z nich jsou její písničky krásnou vzpomínkou na dobu mládí i jakýmsi ujištěním, že když její hudba nestárne, nemůže ani čas tak rychle utíkat.
Tato výpravná celobarevná kniha popisuje příběh skupiny očima fanouška, muzikanta, skladatele, zpěváka, malíře a spisovatele Richarda Pachmana, kterému ABBA vstoupila do života v roce 1974 a doprovází ho dodnes. Absurdní zákazy socialistického režimu, stažení už vylisovaného a do prodejen rozvezeného alba skupiny z trhu, vtipně přeložené názvy písní na československých vydáních jejich desek, nečekané setkání s Abbou v Londýně při jejím návratu na scénu v roce 2022 i exkluzivní materiál přímo od členů skupiny – to vše plus přes 1500 fotografií a vzpomínky desítek česko-slovenských zpěváků na Abbu naleznete v této výpravné a unikátní knize.
ABBA za železnou oponou vychází k 50. výročí vydání jejich prvního alba Ring Ring v roce 1973, kdy ještě vystupovali pod názvem Björn & Benny, Agnetha & Anni-Frid, a především k 50. výročí jejich vítězství na Velké ceně Eurovize v dubnu 1974 s písní Waterloo.
Anni-Frid Lyngstad / ABBA
„Jsem tak ráda, když slyším o lásce ke skupině ABBA za železnou oponou. Vracím vám všem tuto lásku a moc si vás, úžasných fanoušků, vážím.“
Björn Ulvaeus / ABBA:
„Vím, že jsme měli mnoho příznivců v Československu i v dalších zemích za železnou oponou a dostávali jsme od těchto fanoušků spoustu dopisů. Děkujeme za vaši podporu!“
Jiří Korn, zpěvák:
„Byli fascinující a půvabní. Zkrátka velké idoly té doby.“
Eva Máziková, zpěvačka:
„Spoznala som ich v saune! Viem, ako vyzerali nahí. Bola to taká seansa našich nahých tiel.“
Richard Pachman, spisovatel, skladatel:
„ABBA mě ovlivnila, inspirovala a provázela téměř celý můj život. Děkuji za to z celého srdce. A nejsem sám, který nahlas říká to, co ABBA slyšela snad milionkrát: Thank you for the music, tedy Děkujeme vám za hudbu.“
Foto: MV knihy, MG Music / Knihy Dobrovský
Ukázky z knihy
Vzpomínky československých zpěváků na skupinu ABBA:
Jiří Korn – Jediný Čech, který vystupoval se skupinou ABBA
Přestože jsme měli v Československu stovky profesionálních zpěváků, zpěvaček, skupin a orchestrů, kteří často jezdili vystupovat i do zahraničí, převážně toho spřáteleného socialistického, mnozí z nich vyjížděli i do takzvané »kapitalistické ciziny«. Přesto se pouze jednomu našemu interpretovi podařilo účinkovat ve stejném televizním pořadu spolu s legendární skupinou ABBA. A Jiří Korn na tento dávný zážitek nyní exkluzivně zavzpomínal.
V roce 1974 jste účinkoval ve stejném dílu Ein Kessel Buntes, jako skupina ABBA. Setkal jste se tehdy s nimi?
Ano setkal, ale jen při nástupu na společné závěrečné finále v prostoru za jevištěm, tehdy ještě starého Friedrichstadt-Palastu v Berlíně. Byli sympatičtí a dámy okouzlující.
Jste zřejmě jediný Čech, který může říct, že vystupoval se skupinou ABBA. Jak na tento moment i na natáčení pořadu vzpomínáte?
Měl jsem starosti sám se sebou. Vystupoval jsem v jednom z největších televizních pořadů a na největším jevišti, nemající u nás obdoby. Byly to nervy a stres. Zpíval jsem dvě písně. S Yvettou jsem už měl objetou snad celou Německou demokratickou republiku, a tak si produkce vybrala píseň Als meine Oma zwanzig war, česky Když Lola pila pátý drink. Trochu jsem v ní stepoval. Tehdy. A byla už tak trochu široké veřejnosti známá.
Na Abbu jsem se se zalíbením díval jen na zkouškách. Při přenosu jsem byl rád, že jsem rád. Byli fascinující a půvabní. Zkrátka velké idoly té doby.
V pořadu jste zpíval dvě písně, jedna z nich má název Als meine Oma zwanzig war, jak uvádíte. Vzpomněl byste si, která byla ta druhá?
Byl jsem vlastně záskok za Václava Neckáře a druhá píseň byla připravovaná právě pro něj se dvěma tanečnicemi. Emöke Pösteny a Susan Baker byly sólistkami televizního baletu a choreografií pro ně postavil geniální Walter Schumann, úžasný choreograf a tanečník tohoto baletu. Později mi dokonce postavil choreografii k písni Žal se odkládá, která slaví poslední dobou, opět velké úspěchy. Velmi často na něj vzpomínám. Byl to úchvatný, sympatický a pracovitý člověk. Zůstane v mém srdci navždy. Vedle dalších, které jsem během profesního života potkal a kteří na mě měli ohromný vliv. Ta píseň se jmenovala, tuším, Tuke Tong nebo Tike Tong. Byl to úžasný tanec s klobouky, které jsme si během písně vyměňovali a předávali, a měl ohromný ohlas.
Tu píseň a tanec před natáčením pořadu Ein Kessel Buntes připravovali a zkoušeli v Dráždanech. Dresdner Friedrichstatt Palast se jmenoval tento kulturní stánek, kde jsem zrovna náhodou hostoval. A protože jsem toto trio Walter Schumann, Emöke Pösteny a Susan Baker už velmi dobře znal, chodil jsem s nimi, společně s Václavem trénovat. Pouštěl jsem jim magnetofon a byl jsem naprosto fascinován a přiznám se, že jsem i trochu záviděl Vaškovi, že s mými tanečními přáteli připravuje tak fantastickou záležitost. Byl jsem tedy, jak už jsem řekl, fascinován pohyby a rychlostí a krásou toho tance. A tak jsem choreografii při této příležitosti naučil. Netušil jsem, jaký to bude mít pro mě význam. Shodou okolností Václav onemocněl a vedení německé televize mě požádalo, zda bych nezaskočil, že pro Václava připraví na příště něco jiného, protože už věděli, že jsem byl při tom a že to vlastně umím. Tak jsem se dostal do pořadu, kde právě v tu dobu hostovala světoznámá skupina ABBA.
Ve vašem repertoáru byly i písně skupiny ABBA. Jaký byl a je váš názor na jejich hudbu?
Tehdy byli všichni písněmi skupiny ABBA uchváceni a nadšeni. Kdo by taky ne. Krásné melodie s báječnými rytmy a snadno zapamatovatelnými melodickými linkami.
Která jejich píseň je pro vás ta »nej«?
Všechny jsou NEJ!!! Já měl ve svém repertoáru jejich Money, Money, Money.
Pustíte si jejich písně i dnes?
Pokud zaslechnu některou z písní skupiny ABBA, rozprostře se mi na tváři úsměv, s nímž tu nádhernou dobu opět prožívám.
Líbí se vám muzikál Mamma Mia!?
Viděl jsem ho poprvé v Praze v O2 areně a musím s politováním konstatovat, že se mi nelíbil. Plytký, naivní až nevkusný. Na film se od té doby neodvažuji pohlédnout.
Slyšel jste poslední album ABBA Voyage z roku 2021? Pokud ano, co si o něm myslíte?
Neměl jsem ještě příležitost si toto album poslechnout, a tak nemám žádný názor.
Viděl jste nebo plánujete navštívit koncert ABBA Voyage v Londýně?
Tento úmysl zatím nemám. Ale co není, může být. Londýn je překrásný a spojit jeho návštěvu s hudebním bonbonkem by mi určitě nevadilo. A navíc tam jistě dávají možnost zhlédnout daleko víc úžasných představení. Tak třeba mi tento nápad uvízne v podvěsku mozkovém.
Co si myslíte o projektu, kde vystupují digitální dvojníci místo živých zpěváků za doprovodu živé kapely?
Mám tyto výzvy rád. Technika a vynalézavost lidí je inspirativní. Myslím, že to bude zajímavá zkušenost něco podobného zhlédnout. A pro jiné, kteří neměli možnost Abbu vidět živě, tuto šanci jistě s nadšením přivítají.
Kdyby za vámi přišli producenti s návrhem projektu, kde místo vás bude vystupovat váš digitální dvojník, souhlasil byste?
Zatím nikdo takový nepřišel. A asi ani nepřijde. Možná to je tím, že mě ještě publikum může zažít živě. A jinak myslím, že až budu na onom světě, bude mi to už opravdu naprosto jedno.
Eva Máziková – S Abbou v sauně
Ne nadarmo se říká, že to nejlepší patří na konec. Za závěr příběhu Richarda Pachmana se skupinou ABBA jsme zařadili rozhovor se slovenskou zpěvačkou Evou Mázikovou, která od konce sedmdesátých let žije v Německu. Její povídání je unikátní, protože paní Eva je jediným československým umělcem, který se se všemi členy skupiny ABBA setkal v roce 1972 v japonském Tokiu na mezinárodním písňovém festivalu, ale především koncem šedesátých let rok zpívala a žila ve Švédsku, kde se s celou skupinou, která se tenkrát ještě nejmenovala ABBA, kamarádila. A tím se u nás nemůže pochlubit nikdo jiný…
Paní Evo, koho napadlo natočit slovenskou verzi písničky Ring Ring, tedy Zvoň, zvoň?
Tak to je už veľmi, veľmi dávno. Bol to rok 1972 alebo 1973. Braňo Hronec bol kapelník skupiny, kde som spievala. Boli sme vtedy vo Švédsku. Ring Ring bol v tej dobe veľký hit. Braňo vybral niekoľko pesničiek, ale ja som si z nich zvolila práve pieseň Ring Ring.
Bylo to jednoduché, nebo jste řešili práva a museli mít povolení od Abby?
Na toto neviem odpovedať. To bola záležitosť môjho kapelníka, ktorý to musel vyriešiť. Ale ak sa pamätám, kedysi to bolo všetko omnoho ľahšie. Myslím si, že žiadne práva neboli platené. To by ste sa ale museli spýtať Braňa Hronca, ktorý žiaľbohu pred necelým rokom zomrel.
Bylo od začátku jasné, že text bude psát Kamil Peteraj a vycházel z původního originálu?
Ring Ring v preklade samozrejme znamená Zvoň zvoň. Kamil Peteraj bol v tej dobe slávny textár, ktorý robil texty pesničiek napríklad pre Paľa Hamela a Mariku Gombitovú, takže voľba bola jasná. A okrem toho bol Braňo s ním veľký kamarát, preto si myslím, že to išlo touto cestou.
Vzpomenete si na natáčení této písně, jak probíhalo?
Bolo to veľmi jednoduché. Prišla som do rozhlasu, naspievala a odišla. (smích)
Jaký měla písnička ohlas u posluchačů a zpívala jste ji i na koncertech?
Áno, spievala. Táto pesnička mala veľmi veľký úspech. Mala dobrý rytmus, veľmi milý textík. My sme ju potom nahrali aj na platňu, takže to bol jeden veľký hit nášho orchestra.
Posílali jste Abbě po vydání singl a měli jste od nich nějakou reakci na to, jak se jim písnička ve vašem podání líbí?
Nie, vôbec sme im nič neposlali.
Víte kolik se singlu s touto písní tenkrát prodalo, protože vyšly i tři jeho reedice?
To neviem. Vtedy to nebolo až také zaujímavé. Spevák sa nepozeral, koľko sme predali. Teraz je to zaujímavé, koľko ľudí máš na internete a instagrame. Vtedy to nebolo také. Keď to malo úspech, tak sme vedeli, že je to úspech.
O natočení žádné další písně Abby jste už později neuvažovala?
Nie. My sme veľmi veľa hrali. V našom repertoári sme mali veľa pesničiek od Abby. Ale Braňo mal vždy aj vlastné pesničky. Ja som vtedy spievala s jeho kapelou. Teda nebola to len ABBA a tento žáner, ale spievala som napríklad aj rock and roll. Neuvažovala som teda o tom, pretože som mala rôzny repertoár. Čiže nie.
Jak se vám vůbec líbily písničky Abby?
Veľmi, veľmi, veľmi, veľmi, veľmi, veľmi, ešte stále.
V roce 1972 jste zpívala v Japonsku na World Popular Song Festival in Tokyo 1972, kde tenkrát soutěžila i ABBA i když se ještě tak nejmenovala. Jak jste se na tento prestižní festival dostala a jak na své účinkování na něj vzpomínáte?
Na Slovensku bol najväčší festival vôbec Bratislavská lýra a ja som vtedy vyhrala prvú cenu s pesničkou Krédo. Tým som sa automaticky dostala, ako aj Karol Duchoň keď vyhral, na tento festival. Mala som zaplatenú cestu, mali sme zaplatené všetko. Tak som sa tam dostala. Zúčastnilo sa tohto festivalu veľa prestížnych spevákov a muzikantov, ako napríklad Engelbert Humperdinck. Bola tam aj ABBA, ale vtedy sa ešte nevolala ABBA. Bola to skupina, ktorá sa nedostala ani do semifinále, kam som sa ja dostala.
Ale ja som Abbu poznala už predtým, pretože my sme sa zoznámili v roku 1969 alebo 1970. Vtedy na tom festivale bola Agnetha vo vysokom štádiu tehotenstva, v sedmom alebo v osmom mesiaci. Vtedy som jej veľmi pomáhala s dýchaním, pretože spievať s takýmto veľkým bruškom je veľmi ťažké. Tak som išla do jej izby a učila som ju ako má dýchať a ako si mala položiť ruku na brucho. To všetko, čo teraz hovorím, pri tomto rozhovore sa mi vrátilo v spomienkach. Uvedomujem si, aké to bolo úžasné, lebo je to tá ABBA, o ktorej všetci snívajú. Ale vtedy to bola iba skupina s jednou blondínkou, s takými nie peknými chlapcami a ešte k nim patrila jedna Frida.
Slyšela jste písně, se kterými tam tenkrát ABBA soutěžila a jak se vám líbily?
Áno a vôbec sa mi nepáčili. Ako hovorím, nedostali sa ani do semifinále.
Jak jste nakonec zabodovala, kolikátá jste skončila?
Ja som bola druhá s piesňou Lovers Of Verona, slovensky Milenci z Verony.
Měla jste tenkrát ve Švédsku na konci šedesátých let možnost se s členy Abby víc seznámit?
Áno, zhodou okolností som mala koncert v mestečku Sundsvall, kde aj oni koncertovali. Ešte musím povedať, Agnetha, tá blondínka, ktorá vtedy mala naozaj dlhé vlasy, bola vo Švédsku veľmi populárna sólová speváčka. Potom sa zoznámili s tým Björnom a zaľúbili sa. No a ja som ich spoznala v saune! Viem ako vyzerali nahí. (smích) Vtedy vo Švédsku bolo úplne normálne, že sa chodilo do zmiešanej sauny, teraz to u nás býva rozdelené. Dievčatá zo skupiny tam neboli. Ja som tam sedela sama a prišli dvaja chalani. Potom sme zistili, že sa v podstate už poznáme. Potom prišli aj Agnetha a Frida. Bola to taká seansa našich nahých tiel. (smích)
Jaký na vás udělali dojem a napadlo vás tenkrát, že se stanou jednou z nejúspěšnějších skupin v historii populární hudby?
Musím povedať, ako keď tam vidíš takého holého Švéda, o ktorom keby som vtedy vedela, že to bude ABBA, tak poviem: „Ooo!“ No, vtedy som povedala: „Nič zvláštne.“ Holý ako holý. Oni vtedy boli úspešní aj preto, že tá blondínka bola veľmi úspešná. Ostatní členovia neboli v tej dobe až takí populárni. Vtedy mi prišlo, že Frida tam bola len dopočtu. Nebola až tak slávna speváčka, ale veľmi milá baba. A tým, že sme boli v saune, tak sme aj jazzovali v saune. Proste potili sme sa a spievali sme si. Myslím, že ma mali veľmi radi.
Musím k tomu ešte dodať, že ja som vtedy bola s jedným švédskym spevákom, Barry sa volal. A učila som sa po švédsky. Takže ja som sa s nimi vtedy mohla dohovoriť nielen anglicky, ale aj po švédsky. Rok som žila vo Švédsku a tak sme sa dosť často mohli stretávať. Bola som aj u nich v dome, ktorý mali pri mori. Niečo úžasné! Bolo také chladnejšie leto, keď som s nimi bola v tom ich dome, kde tí dvaja chalani komponovali. My sme tam spolu varili a rozprávali sa. Bola som s nimi dosť dobrá známa. Nemôžem povedať kamarádka, ale dobrá, dobrá známa. Aj Braňo Hronec bol veľmi prekvapený, že ako som sa s nimi skamarátila. Keď človek ovláda reč, lepšie sa s nimi dorozumie.
Neskôr sa samozrejme naše cesty rozišli. Ja som potom odišla zo Švédska. Agnetha po Tokiu porodila dievčatko. A potom už začala ich kariéra, keď v 1974 vyhrali Eurovíziu s Waterloo. Túto pieseň som zaradila do repertoáru preto, lebo vtedy každý orchester musel Waterloo hrať a spievať. A po Tokiu som ich už nikdy nestretla.
V čem si myslíte, že byl úspěch Abby?
Táto neuveriteľná skupina, vôbec najlepšia z tohto aj minulého storočia, mala takýto úspech, lebo mali skvelý sound dokopy s veľmi sympatickými ľuďmi. Potom sa začali aj obliekať ináč ako všetci ostatní, boli v tom špecifickí. Bolo to úžasné. Ľudsky boli skvelí. Robili lepšiu hudbu, ako bol šláger, ktorý je na tancovanie. Ich piesne boli melodické a pôsobili harmonicky. Farba hlasov Agnethy a Fridy bola krásna. Aj keď ony boli na seba veľmi žiarlivé. Dôvodom bolo, že Agnetha bola veľmi populárna sólová speváčka. Myslím, že mali medzi sebou osobné problémy. Keď sú dva maželské páry, ktoré sa potom rozvedú, to nevydží. A je to škoda. Ja milujem ich pesničky, poznám všetky ich texty, bola to veľmi dobrá skupina. A boli veľmi sympatickí. A to je naozaj dôležité. A pesničky ako Money, Money, Money alebo Dancing Queen sú stalé populárne. A moja šesťročná vnučka za mnou príde a povie: „Babi, prečo toto nespievaš?“ Je to fenomém a ostane navždy. Ich pesničky spievajú deti aj ich starí rodičia. ABBA je fenomén…
Možno sa kapela rozišla aj preto, že Agnetha porodila dve deti a bola veľmi rodinne založená. Pôsobila placho. Myslím, že mala problémy s tou masou ľudí, ktorá tam, kde ABBA zažiarila, za nimi utekala. Toto ona nezvládala. Potom prišiel rozvod a je naozaj ťažké, keď rozvedený pár spolu hrá v kapele. Neuveriteľná ABBA sa žiaľ rozišla. Frida a Benny sa zobrali, dostala som ich oznámenie. Potom sa aj oni rozviedli. Škoda. Ich hudba má aj dnes obrovský úspech. Mamma Mia! ako divadelný alebo filmový muzikál, je úžasný. Mali a majú úspech ako The Beatles.
Kdyby ABBA zůstala, myslíte, že by dnes měla úspěch?
Myslím, že áno. Ich hudba má harmóniu, ktorá človeku okamžite ide do ucha. Teraz sa vedci zamýšlajú nad tým, prečo sa z niečoho stane hit a z niektorej piesne nie. Koľko mollových akordov a koľko durových akordov musí skladba mať. A to oni vedeli. Tí dvaja chalani týždne iba skladadali a skladali a potom sa stretli s tími babami a dohodli texty. Ten hlad po nich teraz je aj preto, že oni v ten najvyššej kariére odišli. Ostala po nich prázdna diera. A to, že dlho nebolo nič a teraz sa vrátili, to robí to, že ľudia ich strašne chcú. Tento ich nový projekt s avatarmi je úžasný. Kamarátka to videla a hovorila, že je to studené. Podľa jej názoru bolo cítiť, že je to umelé.